Helen versus Genezen
Door Dr Patrick Quanten MD
De strijd om de wereld te bevrijden van ziekte is gedurende de laatste eeuw opgedreven. Een obsceen aantal middelen is vrij gemaakt voor de oorlog tegen ziekte. Wat de algemene indruk betreft blijven we achter zonder teken dat we deze oorlog aan het winnen zijn. Het voelt aan als een guerrilla-oorlog en als je denkt de vijand gevonden te hebben dan blijkt toch weer dat het niet zo is. De vijand verdwijnt altijd weer terug in de jungle. Het lijkt wel alsof we op een geest aan het jagen zijn.
Ons Westerse geloof, dat de vijand zich daarbuiten ergens bevindt, heeft zijn wortels bij Louis Pasteur en zijn collega's. Zij waren in staat om aan te tonen dat ziek weefsel "beestjes" bevatte, die ze bacteriën noemden. De logische conclusie, die uit deze waarneming getrokken werd, is dat als we de bacteriën kunnen verwijderen de ziekte zal verdwijnen. Dus begon de commerciële reclamewagen te rijden. Er werd geld, tijd en inspanningen geïnvesteerd in de zoektocht naar het magische spul dat de klus zou klaren, omdat al snel duidelijk werd dat de persoon die dit zou vinden – De Heilige Graal – voor eeuwig beroemd zou worden en ook rijk buiten alle proportie.
De oorlog werd verklaard en de wapens werden geheven. Al snel werden de eerste producten, antibiotica, ontwikkeld waarvan aangetoond was dat ze effectief waren tegen de groei van de bacteriën in het laboratorium. Nu bewezen deze producten hun waarde bij de mens en de gemene bacteriën stierven al snel, waardoor duizenden levens gered werden.
Er werd een feest georganiseerd, de overwinning werd afgekondigd en de bacteriën werden uitgelachen. Het bleek allemaal veel eenvoudiger te zijn dan men verwacht had, maar aangezien we de hoogst ontwikkelde schepping ter wereld zijn zouden we niet aan onze kracht hebben mogen twijfelen. Terwijl we nog altijd aan het vieren waren, begonnen de eerste problemen de kop op te steken. Sommige mensen reageerden slecht op de medicijnen: mensen kregen spijsverteringsproblemen, huiduitslag en ademhalingsproblemen. Maar niets om ongerust over te zijn, omdat deze klachten het gevolg waren van de "ruwheid" van het product. Eens we het een beetje verfijnd hebben zullen jullie allemaal er baat bij vinden. De andere problemen die we tegenkwamen hadden betrekking op het feit dat sommige bacteriën niet zo gemakkelijk stierven als toen we pas begonnen met deze antibiotica. Maar niets om ongerust over te zijn, omdat het perfect mogelijk is dat niet alle bacteriën precies hetzelfde zijn. Dus wat we gaan doen is, we gaan ons meer verdiepen in de individuele bacterie en dan kunnen we producten ontwikkelen die zeer specifiek zijn. En zo gaat het moorden door.
Terwijl we onze wapens meer gesofisticeerd maakten werden we nog verwaander over onze macht en onze mogelijkheden. We negeerden het feit dat zowel de problemen met de medicijntolerantie als de problemen met de weerstand van de bacteriën groter werden. Overtuigd als we waren dat we op een dag alles zouden weten wat er te weten valt over elke bacterie onder de zon, begonnen we door de beschikbare middelen te verhogen om de denkbeeldige omnipotente antibiotica te vinden. Op dezelfde wijze als we overtuigd waren dat we op een dag het omnipotente pesticide zouden vinden, dat ons de volledige controle zou geven over de populatie van de insecten.
Zij hadden echter het script niet gelezen, en de bacteriën ook niet!
Genezen of niet Genezen
Ondertussen is het idee dat een persoon ziek wordt door aanvallen van buitenaf vastgeworteld in onze volledige Westerse maatschappij. Dit geloof betekende dat we een industrie konden opzetten die zich wijdde aan het uitroeien van de indringers. Vernietigen werd de herkenningsmelodie in de medische wereld. De eindeloze zoektocht naar de binnen dringende organismen nam gigantische proporties aan. Van bacteriën gingen we verder naar virussen, parasieten, wormen en schimmels. We kwamen de idioten overal tegen en dit gaf ons een reden om meer producten te ontwikkelen. De industrie bloeide. En meer nog omdat we onze bezigheid hadden kunnen legaliseren.
Wetten werden van kracht, die de productie van de medicijnen regelden en controleerden. We hebben ons terrein goed beschermd en beveiligd. We kunnen de natuurlijke ingrediënten van de producten opeisen en ons toe-eigenen en deze dan kunstmatig als medicijn produceren. We verhogen onze geldmiddelen, tijd en energie om de ingrediënten te bestuderen en er een ziekte voor te gaan zoeken. Eens we met succes deze kunde onder de knie hadden en een ziekte of aandoening gevonden hadden, die verbeterde als dit medicijn genomen werd, kon de geldinzameling beginnen, onze beloning voor onze inspanningen onder de noemer van volksgezondheid. En de mensen zijn zo dankbaar dat ze bereid zijn zelfs meer geld te "investeren" in onze industrie, hopende op nog meer successen. Wetten worden hoe langer hoe meer gesofisticeerd en we stellen nu dat alles waarvan waargenomen wordt dat een medische aandoening erdoor verbetert, gedoemd is om een medicijn genoemd te worden en dat het daardoor valt onder de wet dat medicijnen voorgeschreven moeten worden door mensen in witte jassen. En meer nog, niemand buiten de "industrie" mag eender welke medische opeising doen, aangezien wij de enigen zijn die geld, tijd en inspanning, investeren in deze industrie. En hieruit volgt dat wij de enigen zijn die duizenden levens redden.
Wij zijn gepatenteerd om de genezingen te vinden; niemand anders. Dat betekent dat niemand anders een genezing kan vinden. Alles wat iemand buiten de industrie zegt over genezing moet een foutieve verklaring zijn, omdat deze persoon geen patent heeft op "genezing". De wet die wij uitgevonden hebben, zegt dat mensen fout moeten zijn en hierdoor dus ook logischer wijze fout zijn.
En we blijven doorgaan met te genezen.
Wat betekent "genezen" eigenlijk? – Het betekent: de gezondheid herstellen. Dat is goed, dat heb ik begrepen. En toch is ook hier een probleem. Aangezien we allemaal sterven zal uiteindelijk bij niemand "de gezondheid hersteld" zijn, of wel? Daardoor, gemeten aan deze maatstaf, is "genezen" een totale mislukking. Dat is dan jammer omdat we zoveel geld, tijd en inspanning, geïnvesteerd hebben in de industrie, zodat we ons geen mislukking kunnen veroorloven. Daar moeten we iets aan doen. Wat bijvoorbeeld?
We zouden bijvoorbeeld grenzen kunnen leggen op de "genezing". We kunnen bijvoorbeeld zeggen dat we je "genezen" verklaren van kanker als je vijf jaar na de eerste diagnose nog altijd leeft. Dan kunnen we een "systeem voor vroege ontdekking" aanmoedigen, waar we heel veel geld, tijd en inspanning, in investeren, waardoor onze "genezingscijfers" drastisch zullen stijgen. Hoe? Heel eenvoudig. Als een bepaalde kanker tien jaar nodig heeft om een persoon te doden en we slagen erin deze te ontdekken als hij nog in zijn kindertijd is, laten we zeggen in het eerste jaar van zijn ontwikkeling, dan zullen we deze persoon "genezen" hebben zonder dat we ook maar iets doen. Een vroege ontdekking redt duizenden levens.
Er moeten nog andere grenzen gezet worden, zoals testniveaus. We kunnen iets genezing noemen wanneer een bepaald niveau in het bloed bereikt is. Of als bepaalde gewichts- of krachtniveaus bereikt zijn. Of als bepaalde taken uitgevoerd werden. Elke "verbetering" kan een "genezing" genoemd worden, vooropgesteld dat je de "eindstreep" binnen de grenzen van verbetering legt. En aangezien wij de enigen zijn die een patent hebben op genezing, zijn wij ook de enigen die een genezing een genezing mogen noemen. Wij stellen de definities op, wij zetten de grenzen en wij reiken de prijzen uit.
En wat doen we met het vervelende probleem als we geen binnendringend beestje vinden, dat we verantwoordelijk kunnen houden voor de ziekte. Wel, dan zullen we er gewoon naar moeten raden. Er moet er alleszins één zijn, we hebben het alleen nog niet gevonden. We kunnen het een denkbeeldig virus noemen of zoiets, en we beloven je plechtig dat zodra we het gevonden hebben we het snel zullen verwijderen.
En de oorlog tegen de indringers van onze omgeving en het milieu gaat door.
Definities van "Genezen"
Spirituele en pastorale verandering
Verbetering of herstel van een ziekte
Iets wat een schadelijke of zorgwekkende situatie corrigeert
De gezondheid of het normale herstellen
Herstel teweeg brengen
Rechtzetten
Bevrijden van iets tegenwerkends of schadelijk
Bereiden door chemische of fysieke processen, in het bijzonder bewaren door te zouten, te drogen of te roken
"Genezen" betekent duidelijk meer dan alleen het herstellen van een ziekte. De Westerse Medische Autoriteiten hebben de definitie ontvoerd door gebruik te maken van de wetgeving. Het blijkt nu dat alles dat helpt om de gezondheid of het normale te herstellen, alles wat ons bevrijdt van iets schadelijks, alles wat schade of moeilijkheden corrigeert, per definitie een "genezing" is. Dit heeft niet uitsluitend betrekking op geproduceerde medicijnen in pharmaceutische laboratoria. Een moeder die haar kind opraapt als het gevallen is en zijn knie bezeerd heeft, voert in feite een genezing uit door de knie te kussen.
Om een schadelijke- of probleemsituatie te corrigeren moet men de situatie veranderen. De situatie verdoezelen door, bijvoorbeeld, pijncontrole of "anti"-medicatie, verandert de situatie niet. Het verandert alleen onze waarneming van de situatie, i.e. ik kan de pijn niet meer voelen, of het overtollige maagzuur is nu geneutraliseerd. Om effectief de situatie te veranderen moet men veranderingen doorvoeren. Deze zullen onvermijdelijk veranderingen omvatten van de manier waarop iemand iets nu doet, aangezien het dit gedragspatroon is waardoor de schadelijke situatie in eerste instantie is kunnen ontstaan. Een genezing zal dus pas echt kunnen plaats vinden als er veranderingen doorgevoerd worden.
Maar hoe moet het dan verder met onze oorlog?
Een onbekende vijand bestrijden, die zich ook nog eens veel sneller aan de omgeving aanpast dan wij iets kunnen creëren, zal een onmogelijke taak zijn. Verder stellen we vast in onze omgeving, in de Natuur, dat er eigenlijk niets bestaat dat alleen maar gevaarlijk is, of alleen maar gunstig. Alles lijkt af te hangen van het evenwicht tussen "constructieve" en "destructieve" krachten. Daarbuiten bestaat er geen oorlog tussen de planten en dieren; daar is alleen maar evolutie. Alles verandert voortdurend maar geen enkel schepsel heeft alles volledig zoals hij het wil. Zou het niet zinvol zijn om dit te erkennen, aangezien we deel uitmaken van een levende Natuur volgen onze levens en wetten een gelijkaardige weg. Het veranderen van de omgeving brengt veranderingen teweeg in plantaardig en dierlijk leven. Als ze schadelijk voor onze gezondheid zijn dan hebben wij, als bewuste menselijke wezens, de mogelijkheid om onze manieren te veranderen om een "genezing" te creëren, om een schadelijke situatie te corrigeren, om gezondheid te herstellen. We moeten niet vechten; we moeten veranderen.
Helen
Gezond of heel maken
Gezondheid herstellen
Naar een gezonde of normale toestand terug brengen
Repareren
Helen betekent ook de gezondheid herstellen, maar de definitie vermeldt "heel maken" hetgeen geen punt is bij genezen. Genezen houdt zich bezig met situaties of delen die fout gelopen zijn, terwijl helen zich lijkt te concentreren op de "heelheid". Als je iets herstelt naar een gezonde of normale toestand dan moet je niet noodzakelijk het naar zijn originele staat terug brengen, zoals beschreven staat in de handleiding.
Als we mensen helen, merken we regelmatig dat de ziekte niet verdwijnt. Maar toch hebben we op de één of andere manier het gevoel dat we de persoon wel geholpen hebben. Helen heeft niets te maken met het "genezen van ziektes"; helen heeft te maken met "heel maken". Bij heling vecht niemand tegen iets of iemand. Er zijn geen oorzaken met beestjes of mysteries, die vernietigd moeten worden. Helen heeft niets met vernietigen te maken; heling heeft te maken met heel maken. Een persoon, een dier, een land of cultuur kan heel gemaakt worden zonder ziekte en ongemak te overwinnen. Zelfs de Natuur heeft haar eigen ongemakken, haar eigen pijn en angsten, maar niets hiervan brengt de structuur uit evenwicht. "Duivels" en "goedheid" zijn menselijke concepten waardoor onze wereld gekleurd wordt in goed en slecht. Deze concepten helpen ons niet om een heler leven te leiden omdat ze het kaf van het koren scheiden, het actieve ingrediënt van de onzuiverheden, de "mij" van de "zij". Het is deze scheiding die de schadelijke situaties creëert waarvoor we nu radeloos naar een genezing zoeken. Heling brengt al deze verschillen samen tot één geheel; het levert de normale toestand.
Heling kan hierdoor plaats vinden ondanks ziekte of zelfs de dood. Het is zelfs zo dat vooraleer je dit aardse leven achter je kan laten je op een bepaald niveau zal moeten helen in de geestenwereld. In het hiernamaals, aan de andere zijde, is er geen ongemak, geen pijn. Alles is goed, nadat we heengegaan zijn. Via een medium kunnen we een beetje beperkte informatie krijgen over hoe de dingen zijn na de dood als boodschappen aan ons doorgegeven worden. Al deze boodschappen vertellen ons dat het lijden voorbij is, dat het leven nu goed is, dat alles weer "heel" is. Dit kan alleen maar zijn als er in een bepaald stadium heling plaats gevonden heeft en het leven weer "heel gemaakt" is. Dit kan lang voor de dood gebeuren, maar als dat niet gebeurd is dan moet er iets veranderen tijdens de overgang. Van het verkeren in een abnormale toestand, in een onevenwichtige toestand, moet het leven hersteld worden naar gezondheid, naar een normale toestand.
Als mensen sterven zien we sommigen zeer vredig en rustig dood gaan, maar we ervaren ook verwarrende en verschrikkelijke stervensprocessen waarin de mensen een echt "gevecht" lijken te leveren alvorens ze uiteindelijk heengaan. Waar ligt het verschil? Als de persoon geheeld is zullen er geen ongelijkmatigheden zijn tussen de toestand vóór en na de dood en hierdoor zal de overgang zachtjes en eenvoudig verlopen. Dit in tegenstelling met de persoon die niet geheeld is en zich hierdoor in een afwijkende toestand bevindt van de toestand waar hij/zij naar toe gaat. Men kan zich de moeilijkheden voorstellen die ontstaan bij het overgaan onder deze omstandigheden. Het kan heel goed zijn dat het een hele strijd wordt om het leven, zoals wij het kennen, los te laten om te kunnen doorgaan naar een heler leven dat op ons wacht. Deze strijd is pijnlijk zichtbaar voor iedereen die het stervensproces gade slaat van een persoon in deze toestand. Maar eens de overgang gemaakt is dan is de persoon weer "heel" en "normaal" geworden. Iedereen heelt alvorens te sterven!
De gevolgen zijn dat "heling" niet alleen helemaal niets te maken heeft met "genezen", maar ook dat "heling" een essentieel onderdeel van het leven is. Men zou zelfs kunnen zeggen dat het doel van het leven is om te helen, omdat zonder dit het leven niet volledig is, het leven kan niet eindigen, het leven is niet "heel".
Genezen of Helen
Het vinden van genezingen voor ziektes, ongemakkelijke situaties, lijkt zo zinloos in het licht van heling. Ziektes moeten een betekenis hebben in het leven, die verder gaat dan het feit dat er rechtzetting door interventie nodig is. Het genezen van een ziekte maakt de persoon niet heel; het helen van een persoon geneest de ziekte niet. Een deel van het leven terug naar het normale herstellen maakt het hele leven niet normaal. Het kan dit nooit doen, en zal dit ook nooit doen. Het herstellen van een gedeelte maar de rest van het leven als een geheel abnormaal laten zal er alleen voor zorgen dat een ander deel slecht gaat functioneren. Dit proces zal voortduren totdat het leven zelf niet meer houdbaar is.
Ziektes zijn niet het resultaat van gruwelijke aanvallen van een agressor buiten ons maar het zijn inwendige onevenwichten. Beestjes verschijnen in ziek weefsel van binnen in het weefsel zelf, zoals onder laboratorium omstandigheden werd aangetoond. Er bestaan geen mysterieuze virussen die grote afstanden afleggen of gedurende decennia slapend liggen te wachten alvorens een onschuldig slachtoffer "aan te vallen". Ziekte heeft niets te maken met "buiten ons" maar alles met "hier binnen". Het is een interne zaak en zou daarom ook op deze manier behandeld moeten worden. Een agressie, die gericht is op een oorzaak van buitenaf, zal geen impact hebben op het verlichten van de verstoring die door ziekte veroorzaakt wordt. Geld, tijd en inspanningen – grote hoeveelheden hiervan – worden geïnvesteerd in dit geloofssysteem en hebben ons tot nog toe alleen maar voorzien van de wetenschap dat niets werkt. Wat er nodig is, is het denkpatroon wijzigen. We moeten stoppen met factoren buiten ons de schuld te geven voor interne problemen. We moeten het geheel bekijken en niet de deeltjes als de essentie van leven.
Het herstellen van het leven naar het normale, het leven weer heel maken, zal ervoor zorgen dat alle delen kunnen blijven functioneren voor hun bedoelde levensduur. Het brengt het beste in ieder deel naar boven, hetgeen samen het geheel vormt. Met andere woorden, een leven in evenwicht zal niet alleen langer duren, het zal ook comfortabeler zijn. Een lang leven is geen prioriteit en we zouden geen statistieken moeten maken en de levensduur van de éne vergelijken met de andere. Van niet alle honden wordt eenzelfde levensduur verwacht; het is zelfs zo dat binnen elk specimen in de Natuur we op eender welk ogenblik een bepaald aantal met een kort leven aantreffen, alsook met een lang leven en dit om heel veel verschillende redenen. Wat uitermate belangrijk blijft is echter de kwaliteit van het leven, en zeker in termen van heelheid. Hoe vollediger en evenwichtiger het leven is, hoe dichter het zijn potentieel zal benaderen. Als het zijn potentieel bereikt heeft dan zal de overgang naar de plaats achter de Poort des Doods vlot verlopen.
Hoe sneller de aandacht van onze maatschappij veranderd kan worden van het genezen van ziektes naar het helen van mensen, hoe sneller we vrede over ons zullen voelen en dit zowel individueel als voor de aarde als een geheel. Een genezing vinden zal een denkbeeldige wens blijven voor de niet-ziener. Ik ben bang dat ik moet zeggen dat dit niet zal en niet kan gebeuren, nooit.
Het genezen van ziektes maakt een mens niet beter.
Het heel maken wel.