Het Loslaten van Liefde Bedrijven
door Dr Patrick Quanten MD
Wat is Liefde? Wat is dat onsterfelijke ding waar we allemaal naar streven en dat ons lijkt te ontglippen? In andere artikels hebben we al her en der de nadruk gelegd op de verschillende aspecten van Liefde en ik wil hier niet in herhaling vallen, maar er is nog een ander aspect waarover ik iets zou willen vertellen. Het gaat namelijk over datgene dat over het algemeen beschouwd wordt als het toppunt van de uitdrukking van Liefde: de liefde bedrijven.
Het is heel duidelijk dat we in een maatschappij leven waar liefde en de menselijke uitdrukkingen ervan besmeurd worden. Er is een tijd geweest dat er bijna niets anders was dan 'de liefde bedrijven' als seksuele uitdrukking van de liefde die twee mensen voor elkaar koesterden. Nu wordt het meestal 'seks hebben' genoemd, hetgeen de daad beschrijft en geen eer betuigt aan de intentie achter de daad, die traditioneel gezien Liefde is. Deze twee uitdrukkingen zijn over het algemeen niet hetzelfde. We voelen dus wel dat er een verschil is en als we proberen op een ernstige manier te kijken naar onze seksuele ontmoetingen dan zorgen we er wel voor dat we het 'de liefde bedrijven' noemen. Dit roept bij de partner een gevoel van veiligheid op, een gevoel dat we ons engageren.
Zo spreken we ook graag, op dezelfde manier, over 'eeuwige liefde', 'voor altijd', 'onvoorwaardelijke liefde'. We streven naar het gevoel dat deze keer de liefde dieper is dan ooit tevoren, dat we nog nooit zo een sterke band gevoeld hebben, dat we nog nooit eerder op deze manier 'de liefde bedreven hebben'. Dit is allemaal met de bedoeling dat onze partner zich goed zou voelen over zichzelf en over de relatie die hij met ons heeft. Het is eigenlijk ook opdat wij ons beter zouden voelen over onszelf en ons zekerder zouden voelen over de relatie die we op dit moment aan het opbouwen zijn. Dus de waarheid is dat de woorden en de gevoelens die er bij ons opgeroepen worden alleen maar zijn wat ze zijn en de kracht uitstralen die ze uitstralen, omwille van onze onzekerheid, zelftwijfel en volledig gebrek aan eigenwaarde. We moeten dit luid uitroepen, omdat we er helemaal niet zeker zijn van hetgeen we aan het doen zijn, en we bidden tot God dat we het deze keer bij het rechte eind hebben en dat dit liefde is die blijft.
Het resultaat is teleurstellend. Ons gedrag en onze zoektocht naar grote woorden en engagement laten ons niet alleen zien dat 'voor altijd' een heel korte periode is, dat 'onvoorwaardelijke liefde' altijd met een prijskaartje eraan verbonden komt, dat 'nooit eerder me zo gevoeld hebben' alleen maar een smeekbede is om een goed gevoel te laten voortbestaan. Door ons gedrag om snel van partner te veranderen, zeker in vergelijking met onze recente voorouders, hebben we de stabiliteit uit het gezinsleven gehaald en de waarde uit de woorden en instellingen die we traditioneel gebruikten om liefde en onze uitdrukking van liefde te beschrijven. In het beste geval zijn we seriële monogamisten geworden, die zich voordoen alsof ze weten wat liefde is en dit beleven. Elke keer houden we ons voor dat het dit is, de ware liefde, diegene waar ik op heb zitten wachten. En voor de meeste onder ons wordt elke keer weer opgevolgd door een andere keer.
Een volgende keer, niet van 'seks hebben' maar eentje van 'de liefde bedrijven', devalueert de betekenis van de ontmoeting, of toont alleszins aan dat we er eigenlijk geen idee van hebben wat we aan het doen zijn. Weer een keer dat we ons volledig kunnen overgeven aan een partner, omdat er zoveel liefde tussen ons stroomt. Gevolgd door nogmaals, maar dan met een andere partner. En nogmaals. Dus wat betekent 'de liefde bedrijven' dan eigenlijk? Welke waarde ligt er nog in de daad en in de woorden? Is het niet alleen maar dat we op hoop van zegen, wanhopig, willen blijven geloven dat we de schat gevonden hebben, terwijl we in werkelijkheid misschien zelfs niet eens weten waar we naar op zoek zijn?
De seksuele daad heeft een hele industrie geïnspireerd. Het is waar dat er altijd wel een vorm van pornografie bestaan heeft en dat een gewone daad van seksuele gemeenschap als een uitwisseling tussen twee instemmende volwassenen ook altijd heeft bestaan. Maar het gemak waarop in onze maatschappij gezinspeeld wordt op seksuele gemeenschap, of hoe dit openlijk afgeschilderd wordt in ons leven van elke dag, laat vermoeden dat we die speciaalheid, waarmee het nog niet zo lang geleden omringd was, verloren hebben. Gevoelens van schaamte en schuld worden als paradepaardjes naar voor geschoven om aan te tonen waarom seksuele gemeenschap niets speciaals zou mogen zijn, maar overal zou mogen uitgevoerd worden, zonder beperkingen, zelfs deze van de exclusiviteit van liefde. Er wordt ons verteld dat 'seks hebben' met meerdere partners ons huwelijk zal verbeteren, en hier niet schadelijk voor is. Maar eens je de dingen gaat onderzoeken die mensen voor waar aannemen, dan wordt het overduidelijk dat men ons alles kan laten geloven. Als het maar vaak genoeg herhaald wordt, als het maar aan ons verteld wordt door een zogenaamde autoriteit, dan geloven we het al te gemakkelijk.
Als we het soort liefde bestuderen waarover de bijbel en andere oude teksten het hebben, dan hebben we het moeilijk om te begrijpen wat het precies is dat ze hiermee bedoelen. Liefde heeft bij ons voor zoveel verwarring gezorgd en toch blijven we doen alsof we weten waar 'de liefde bedrijven' over gaat, zelfs wanneer we, in ons eigen leven, van partner naar partner gaan, elke keer gelovend dat we echt liefdevol zijn. De liefde die we uitdrukken door dit soort gedrag heeft nog niet echt de kwaliteit die liefde heeft als ze blijft kleven, als we geen behoefte meer hebben om van partner te wisselen, als de liefde twee mensen echt verbonden heeft, voor altijd.
Misschien worden we gedwongen om te blijven zoeken omdat we er geen idee meer van hebben hoe echte liefde eruit ziet of hoe het aanvoelt. Verward door alles wat ons verteld wordt, is het beeld van echte liefde verdwenen tussen de rotzooi die onze tijd en maatschappij naar buiten gooit onder het mom van informatie. En als we niet meer weten wat liefde is, hoe zouden we dan nog kunnen weten hoe zijn meest fysieke uitdrukking ervan eruit zou moeten zien. Misschien weten we inderdaad niet meer wat 'de liefde bedrijven' eigenlijk betekent, ondanks tijdschriften die overstromen met informatie over dit onderwerp, die zich altijd richt naar de kant van seksuele prestatie.
Als we blijven zoeken naar Liefde in de buitenwereld, als we blijven geloven dat we alleen maar Liefde kunnen vinden door een ander persoon aan ons leven te verbinden, dan zullen we eeuwig blijven zoeken. De moderne wetenschap toont ons zeer duidelijk dat het onze eigen reactie op de stimuli van buitenaf is dat bepaalt hoe ons leven aanvoelt en hoe het is. Wij 'beslissen' hoe het leven zal zijn door onze wisselwerking met de buitenwereld. Dit betekent dat als je Liefde wil vinden, je met Liefde moet reageren. Je zal Liefde in jezelf moeten hebben; een liefde die jouw eigen lichaam en geest vult, liefde voor het Zelf, die dan zich kan verspreiden en uitstralen in de buitenwereld. Het is op deze manier dat we ware Liefde zullen 'ontmoeten'. We moeten het eerst in onszelf vinden en niet zoeken naar een slecht vervangmiddel bij iemand anders. Als we dan deze liefde uitdrukken door 'de liefde te bedrijven' dan zullen onze daden en woorden ofwel deze fundering van veilige en diepgaande liefde bevatten. In dit geval zal de liefde bedrijven een viering zijn van deze liefde, ofwel hebben we anderzijds deze liefde niet in ons. De persoon waarmee we deze fundamentele liefde delen zal dit engagement delen en zich verbinden. Dit is Liefde, niet iets dat wij liefde noemen. De invloed van onze eigen geest en de rol die hij hierin speelt, wordt hoe langer hoe duidelijker als we meer over onszelf beginnen te leren.
Ten eerste, is er een groeiende erkenning van het feit dat een orgasme, het vrijkomen van seksuele energie, iets is dat gebeurt in het hoofd en niet in de seksuele organen. Het hebben van een orgasme is een toestand van mentale opwinding waarbij de seksuele energie, die zich opgebouwd heeft tijdens het liefdesspel (of de seksuele daad, zoals het zich voordoet), wordt vrijgelaten. Met andere woorden, de vrucht van de liefde te bedrijven is een hogere mentale toestand, die uiteindelijk leidt naar een vrijlaten van energie. Wat er vrijgelaten wordt is seksuele energie, die de scheppende kracht van het leven zelf is. Een orgasme is geen doel om na te streven door verschillende technieken, het is een methode om zijn individuele energetische kracht te verhogen, die aangewend kan worden voor sterkte, lange levensduur en gezondheid. Maar er is ook bekend dat teveel seksuele activiteit deze energie al snel zal doen verminderen, want door het vrijlaten van energie verliezen we die kracht.
Oude geheime teksten en kennis werd naar het Westen gebracht, mooi verpakt in gemakkelijk te begrijpen taal en voorgesteld in een vorm die onze tijd goed vertegenwoordigt. De focus is op seks. Tantrische seks, met als bekendste formaat De Kamasutra, is onze geest binnen gedrongen als technieken voor de beste seksuele prestaties. Het is een echte schande dat kennis over echte Liefde en hoe deze juist tot uitdrukking gebracht kan worden tussen liefhebbende koppels (niet tussen instemmende volwassenen!) gedevalueerd is zoals elk ander deeltje van de menselijke waardigheid en intrinsieke menselijke kracht door commercialisering.
Tantrische literatuur concentreert zich op de praktische kant van spirituele ontwikkeling, niet op de fysieke eigenschappen. Hun teksten en rituelen richten zich op het harmoniseren van het lichaam, het gesproken woord en de geest naar de Boeddha status, of nirvana. Er bestaat een sterke overtuiging dat het tantrische pad de kracht heeft om alle beperkingen van onwetendheid af te schudden, hetgeen de mensen vasthoudt in samsara, de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte. Maar vele tantrische geschriften bevatten veel gedetailleerde beschrijvingen van meditatieprocedures waartoe mensen ingewijd moeten worden door een meester. Deze geschriften zijn op cruciale punten geschreven in zeer vage bewoordingen. Dit is met opzet zo gedaan, zodat de inhoud geheim gehouden kon worden voor niet-beoefenaars.
Dit zijn zeer krachtige toepassingen om verlichting te bereiken, maar ze zijn gevaarlijk voor mensen die het niet begrijpen en niet begeleid worden in deze wereld. Het gebruik maken van deze technieken voor wereldse doelstellingen kan leiden tot mentale ziekte of herhaalde geboortes in de 'hel'. Eens je klaar bent om deze overgang te maken, dan kan je het nirvana wel zeer snel bereiken door gebruik te maken van het tantrische pad.
Tantra beschouwt het lichaam en zijn kracht als een domein van ervaringen dat de mens kan leiden naar verlichting. Het is een proces, dat niet gaat over de bevrediging van verlangens, maar over het transformeren van verlangen. Verlangen wordt actief gebruikt als een middel om het ultieme oplossen van verlangen te bereiken, een techniek die de hinderpaal in het pad zelf verandert. Dit verwijst naar het feit dat verlangen meestal gezien wordt als een hinderpaal voor spirituele ontwikkeling, vandaar de aanbeveling van het celibaat.
De laagste toepassingen (visualisatie) leren ons hoe we de lichaamsenergieën kunnen veranderen zodat het lichaam veranderd kan worden in het lichaam van een Boeddha. De hogere toepassingen identificeren het genot van de seksuele daad met het natuurlijke bevredigende genot van de geest. Mannelijke en vrouwelijke energieën zijn verschillend en vullen elkaar aan. Het samenkomen van mannelijk en vrouwelijk brengt de wijsheid (vrouwelijk) en het medeleven (mannelijk) samen. Als deze samenkomen en de energieën zich ontwikkelen, dan kunnen deze getemperd worden en kan men toestaan dat deze doorheen het hele lichaam stromen. Mannelijke en vrouwelijke partners komen samen als god-partners om de innerlijke energieën te versterken en om hun individuele ervaring van het leven te verhogen, zodat ze beiden dichter bij het nirvana komen.
Wereldse lust en orgasme, het doel van 'de liefde bedrijven', worden geklasseerd als falen, omdat het samenkomen de seksuele energie zou moeten leiden naar het magische pad van verlichting, niet naar het blijven vastzitten in verlangen zelf.
Tantrische verlichting is geen werelds iets. Het kan niet zomaar met eender wie gebeuren; het vertegenwoordigt het hoogste niveau van fysiek leven waardoor menselijke energieën omhoog bewegen naar het hoogste niveau van spiritueel leven.
En aangezien lust en verlangen onze aandacht wegtrekt van het echt samenkomen van de energieën van twee personen, is het logisch dat alles wat voor afleiding kan zorgen vermeden moet worden. Als de fysieke daad van 'de liefde bedrijven' niet benaderd wordt op een spirituele manier, laat dit niet toe dat wij gevoed worden door Liefde. Het zou dan goed zijn om onze inspanningen eerst te concentreren op het ontwikkelen van de vaardigheden om lief te hebben. Pas als we echt weten wat Liefde is, kunnen we echt 'de liefde bedrijven'. Pas als we echt een geest hebben die gevuld is met Liefde, kunnen we deze liefde echt uitdrukken in ons 'liefde bedrijven'.
Natuurlijk zijn lust en verlangen nuttige krachten voor de voortplanting en het voortbestaan van de soort. Maar in het kader van zelfontwikkeling, de echte reden voor elk individu om het soort leven te leiden waarmee we geconfronteerd worden en waar we deel van uitmaken, lijkt 'de liefde bedrijven' meer een hinderpaal dan een hulpmiddel. Tot het ogenblik waarop we geleerd hebben om samen te komen in het vereren van de mannelijke en vrouwelijke energieën, niet de lichamen, zullen we doorgaan met het verspillen van de meest krachtige, creatieve kracht, en de vruchten van onze ontwikkeling zullen nog steeds aan ons ontsnappen. We zullen deze eeuwige liefde niet vinden, niet in de armen van eender welke partner, niet in 'de liefde bedrijven' met eender wie.
Onze aandacht zou gericht moeten zijn op de kennis en ervaring van wat liefde echt betekent alvorens we een inspanning leveren om de juiste manier te vinden om dit tot uitdrukking te brengen. Het concentreren op de fysieke eigenschappen, een uitdrukking van de geest energie, zal onze levenservaring niet verbeteren, het zal ons ook niet verlichten over het leven zelf.
Het is essentieel dat we leren om opnieuw samen te komen, van geest tot geest.
Het is essentieel dat we leren om in vrede en in liefde met onszelf te zijn.
Het is essentieel dat we liefhebben, alvorens we de liefde bedrijven.